مهمترین شاخصهای مالی که دراکثر مطالعه های مالی درتمام دنیا از بانکها صورت می گیردوتوسط بانک توسعه بین المللی و موسسات رتبه بندی معتبر مورد بهره گیری قرارگرفته می باشد، به تبیین زیر می باشد:

 

 

الف-ساختارسرمایه :

ساختارسرمایه ازجمله موضوعاتی می باشد که درعرصه بانکداری دارای اهمیت فراوانی می باشد.مرتبط بودن ساختار سرمایه بانک ها باریسک اعتباری وهزینه سرمایه باعث ایجادتمایلات متضاددر بانک برای کاهش نسبت سرمایه برای رسیدن به سود بیش تر و یا افزایش سرمایه برای مقابله با خطر شده می باشد. از همین رو و برای اطمینان ازسلامت نظام پولی ومالی داخلی و بین المللی یک سری مقررات توسط نهادهای مسئول داخلی و بین المللی در این زمینه وضع و به مورد اجراگذاشته شده می باشد وسرمایه بانک تکیه گاهی می باشد که به بانک اجازه می دهد علیرغم وجود معضلات داخلی یا معضلات اقتصادی، توانایی بازپرداخت بدهی را داشته باشدوبه عملیات خودادامه دهد.(وزارت امورواقتصادودارایی،1390)

ب-سودآوری:

درآمدوسودآوری زیادبرای یک بانک، نشانگرتوانایی آن درحمایت از عملیات حال وآینده می باشد.به گونه مشخصتردرآمد وسودآوری، تعیین کننده ظرفیت جذب سرمایه به وسیله ساختن زیربنای مناسب سرمایه گذاری برای توسعه وپرداخت سود کافی به سهامداران می باشد(وزارت امورواقتصادودارایی،1390).

ج-رشد:

این شاخص نشان دهنده رشد رویکردبانک درمولفه های مختلفی نظیررشدسپرده ها، رشد تسهیلات اعطایی، رشد درآمد و… می باشد(وزارت امورواقتصادودارایی،1390).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

رضایت دولت(سهامداران):

اگر چه در بنگاه های اقتصادی، سهامداران نیز همواره خواهان حداکثرنمودن بازده سرمایه گذاری خود هستند اما دربانک های دولتی، این موضوع کمی فرق می کند.در این بانکها، در کنار انتظارکارایی و سوددهی از طرف دولت به عنوان صاحب سهم،  ارائه خدمات اجتماعی و در بیشتر اوقات، حمایتی نیز مد نظر می باشد.

رضایت مشتری:

از دیدگاه بازاریابی،  بانکها ارائه دهنده خدماتی هستند که منعکس کننده تعهد بانک نسبت به درک نیازهای مشتری وارائه محصولات وخدماتی باکیفیت بالا می باشد.بدون شک دردنیای رقابتی امروز، واحداقتصادی موفق خواهدبودکه بادرک نیازهای مشتری، نوآوری وارائه خدمات متنوع، بتواند مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب نماید.لازم به یادآوری می باشد که در این پژوهش، تنها به رویکرد مالی به عنوان یکی از شاخصهای ارزیابی رویکرد بانکها پرداخته می گردد.

 

 

به گونه اختصار می توان الگوی ارزیابی رویکردبانکها را مطابق شکل طراحی نمود:

خدمات
رویکرد مالی

ساختار سرمایه ،سود آوری،رشد

رضایت دولت
رضایت مشتری
بهره وری

 

الگوی ارزیابی رویکرد بانکها(وزارت امور اقتصادی و دارایی ،1390)

 

مدیران بانک در یک بازار رقابتی بامجموعه ای ازعوامل جبران کننده مواجه می شوندکه تصمیمات آن ها می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای روی ویژگی و رویکرد بانک داشته باشد.جهت رقابت در اقتصاد مبتنی بر بازار و حفظ کیفیت خدمات در بلندمدت، یک بانک بایدارائه دهنده خدمات باهزینه پائین بوده و قادر باشدبه حدکافی درتعدادکارکنان وماشین آلات و تجهیزات سرمای گذاری کند، و مساله مستلزم این می باشد که سهم معینی ازدرآمدبرای طرفداری از خدمات صرف گردد.

تأثیر اصلی بانک، دریافت وجوه، اساسًا از طریق سپرده وسهام، وسرمایه گذاری آن ها دردارایی های بابهره وری بالا می باشد که منجربه درآمد حاصل ازما به التفاوت نرخ سود میگردد.

علاوه براین بانک ها، بر اساس دریافت دستمزد، خدمات مالی ارائه می دهندکه منجربه درآمد کارمزدی می گردد.

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

متن کامل